.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چهره های سیاسی خبرساز هفته



صلح حسني

آيت الله محمدرضا مهدوي کني دبيرکل جامعه روحانيت مبارز تهران هفته گذشته هم يک پيشنهاد داد و هم امضايش را پاي يک بيانيه گذاشت تا پس از سه ماه موضعش را روشن تر و شفاف تر با جامعه و سران گروه هاي سياسي در ميان بگذارد. پيشنهادي که آيت الله مهدوي کني داد با استقبال اصولگرايان روبه رو شد. پيشنهاد صلح حسني اگرچه در زمان طرح با استقبال سرد مطبوعات روبه رو شد اما پس از چند روز به سوژه اصلي مطبوعات و خبرگزاري هاي ميانه رو اصولگرايان تبديل شد. آيت الله مهدوي کني از روحانيون بلندپايه جناح مقابل است که مواضعش همواره توام با انصاف بوده است. وي اين بار از موسوي خواست صلح حسني را بپذيرد. اصلاح طلبان به اين پيشنهاد واکنشي نشان نداده اند.

 مرد شماره يک بيت امام

سه هفته متوالي است که سيدحسن خميني به موضوع بحث رسانه ها تبديل مي شود؛بار نخست براي همراهي نکردن احمدي نژاد در مرقد حضرت امام بود. بار دوم براي لغو برنامه هاي شب احيا و اين بار به خاطر ديدار با سيدعليرضا حسيني بهشتي. سيدحسن خميني اين هفته صريح تر از گذشته مورد حمله حسين شريعتمداري نماينده ولي فقيه در کيهان و محمدجعفر بهداد مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي قرار گرفت. شريعتمداري دفتر نشر آثار امام را کانون مقابله با نظرات امام خواند و محمدجعفر بهداد سيدحسن را شماتت کرد که چرا با رهبران جناح اصلاح طلب همنشيني دارد. روزهاي آينده بعيد نيست که فشار بر بيت امام(ره) افزايش يابد. حاميان احمدي نژاد از اين فشارها به دنبال چه هستند، پرسشي است که پاسخ به آن دشوار نيست.

بازداشت فرزند معمار قضايي ايران

سيدعليرضا حسيني بهشتي فرزند ارشد معمار دستگاه قضايي بعد از انقلاب بازداشت شد. هفته گذشته ماموران امنيتي با حمله به دفتر نشر آثار شهيد بهشتي و دفتر پيگيري امور بازداشت شدگان، سيدعليرضا حسيني بهشتي فرزند آيت الله سيدمحمدحسين بهشتي را که به نمايندگي از موسوي در اين دفتر فعاليت مي کرد بازداشت و روانه زندان اوين کردند. سيدعليرضا حسيني بهشتي بعد از پنج روز بازداشت با 200 ميليون تومان وثيقه آزاد شد. بازداشت سيدعليرضا بهشتي مورد اعتراض بسياري قرار گرفت. فرزند ارشد آيت الله بهشتي استاد دانشگاه شهيد بهشتي و مدير دفتر نشر آثار پدر شهيدش است.

الويري همچنان بازداشت

کساني که فيلم روايت فتح سيدمرتضي آويني درباره عمليات مرصاد را ديده اند قطعاً قيافه مرتضي الويري را در ميان رزمندگان به خوبي به ياد دارند. نماينده ادوار مجلس، شهردار اسبق تهران و سفير ايران در اسپانيا هم همزمان با سيدعليرضا بهشتي روانه اوين شد. مرتضي الويري در کنار بهشتي و ابراهيم اميني به نمايندگي از مهدي کروبي جمع آوري اطلاعات و اخبار درباره خانواده آسيب ديدگان چند وقت اخير را بر عهده داشت. مرتضي الويري در اين کميته آمار و اطلاعات تازه و بکري در اختيار رسانه ها و افکار عمومي گذاشت. مرتضي الويري اگرچه همراه با بهشتي بازداشت شد اما همچنان در بازداشت به سر مي برد.

آزادي سخنگوي جوان

محمدرضا جلايي پور مدير و سخنگوي پويش دعوت و حمايت از خاتمي و موسوي اوايل هفته با وثيقه 200 ميليوني و بعد از 85 روز بازداشت از زندان آزاد شد. جلايي پور که در فرودگاه امام بازداشت شده بود، دانشجوي دوره دکتراي جامعه شناسي دين در دانشگاه آکسفورد است. وي از يک سال پيش با راه اندازي کمپين دعوت از خاتمي که بعدها به کمپين دعوت و حمايت از خاتمي و موسوي تغيير نام داد، سهم بسزايي در تشويق جوانان به شرکت در انتخابات بر عهده داشت اما بعد از انتخابات و هنگام بازگشت به انگلستان بازداشت شد.

اژ ه يي رودرروي شيخ

غلامحسين محسني اژه يي که محوريت کميته سه نفره آيت الله لاريجاني براي بررسي مستندات شيخ را بر عهده داشته اين هفته يک بيانيه داد و در يک برنامه تلويزيوني شرکت کرد تا مفصل در رد سخنان مهدي کروبي سخن بگويد. غلامحسين محسني اژه يي که در دولت نهم وزير اطلاعات بود، هشت روز مانده به پايان کار دولت از طرف احمدي نژاد برکنار شد. وي با آيت الله لاريجاني به قوه قضائيه رفت و سمت دادستاني کل کشور را عهده دار شد. بعد از اظهارات کروبي وي از طرف لاريجاني به همراه دو نفر ديگر مامور شد به بررسي اظهارات شيخ اصلاحات بپردازد که وي در بيانيه يي تمام سخنان کروبي را رد کرد و بعد به ساختمان جام جم رفت تا هر آنچه را در بيانيه نوشته بود مفصل تر توضيح دهد.

به دنبال کار ناتمام برادر

بعد از شيخ صادق لاريجاني، برادرش علي هم وارد ميدان شد تا پاي حرف هاي شيخ بنشيند. به همين منظور به قدرت الله عليخاني نماينده قزوين ماموريت داد که يک برنامه ديدار با کروبي ترتيب دهد. کروبي هم بعد از ظهر دوشنبه به دفتر رئيس پارلمان در بهارستان رفت و به مدت سه ساعت با لاريجاني سخن گفت. تا لحظه تنظيم اين مطلب خبري از جزييات ديدار اين دو منتشر نشده است اما آنچه از شواهد و قرائن پيداست هر دو طرف از اين ديدار اظهار رضايت کرده اند. آيا پس از اين ديدار بود که شايعاتي که بالاي سر شيخ چرخ مي زد محو شد؟ پاسخ روشني اين پرسش ندارد.

بالاخره سفیر شد

سايمون گس پس از شش ماه اقامت در ايران سرانجام اين هفته استوارنامه خود را به عنوان سفير جديد انگليس تقديم محمود احمدي نژاد کرد. سايمون گس جانشين جفري آدامز شده و وي از نزديک به شش ماه پيش تاکنون منتظر تقديم استوارنامه خود بود. عملکرد سفارت انگليس در تهران پس از انتخابات رياست جمهوري مورد انتقاد و اعتراض ايران قرار گرفت. نزديک به 10 تن از کارمندان محلي سفارت بازداشت شدند و حسين رسام تحليلگر سياسي سفارت انگليس نيز محاکمه شد. مقام معظم رهبري در سخنان خود عملکرد دولت انگليس را خباثت آميز خواند و به شدت از انگليسي ها انتقاد کرد.

مرجع: اعتماد


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.